Probleemoplossend overlegmoment

2 06 2016

De start van de proefopstelling van eenrichtingsstraten en fietsstraten evenals het afschaffen van beurtelings parkeren is vrij vlekkeloos verlopen, o.a. dankzij de aanwezigheid van verkeersborden en politie. De reactie van buurtbewoners is heel divers, maar we ontvangen eerder positieve signalen en tips over hoe het in de toekomst nog beter kan. En dit is juist de bedoeling : het stadsbestuur wil een luisterend oor zijn en de constructieve dialoog in de praktijk toepassen. Het is aan ons, buurtbewoners, om hen te informeren en eventuele feedback te geven vanuit ons standpunt, onze straat en de impact van de verkeersstromen op de veiligheid en leefbaarheid van iedereen. Dus als je nog geen mail gestuurd hebt over je bevindingen : info@bevegemseburen.be en wij sturen die door naar de bevoegde instanties.

Dat  luisterend oor en constructieve dialoog geen loze woorden zijn, bewijst het overleg van 18 mei met burgemeester Jenne De Potter, schepen Peter Vansintjan en een heel grote delegatie van de politie op vraag van inwoners van de Welzijnsstraat. De complexe problematiek van de oudste straat van Bevegem heeft bij een aantal bewoners voor de spreekwoordelijke druppel gezorgd : de tijdelijk omgeleide bussen in combinatie met de slechte staat van de kasseien en de grote verkeersstroom van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat veroorzaakten onderbroken nachten.

Naast bovenvermelde problemen is het voor iedereen duidelijk dat de rijrichting van een éénrichtingsstraat / fietsstraat “een vaste waarde” moet zijn en dat 365 dagen per jaar, ongeacht de activiteiten in de streek. De chaos, die ontstaan is in Bevegem naar aanleiding van de omleiding door de kermis in het centrum, vraagt om een definitieve en weldoordachte oplossing.

Politie, stadsbestuur en buurtbewoners kwamen samen tot een aantal mogelijke oplossingen zoals alternatieve omleidingsmogelijkheden  voor de bussen, de Welzijnsstraat als éénrichtingsstraat doortrekken vanaf het Heilig Hartplein, snelheidscontroles en een snelheid-en tonnagebeperking voor bepaalde straten. De haalbaarheid van die oplossingen wordt nu verder onderzocht en voorgelegd aan het schepencollege, maar het resultaat mogen we al verwachten tegen de volgende kermis.

Advertenties

Acties

Information




%d bloggers liken dit: